Tuesday 28 June 2011

Persoalan Dijawab: Tapak Tangan Di Atas Telekung Sajadah. Sah atau Tidak?

Soalan:


Assalamualaikum.
Sah atau tidak jika ketika sujud telapak tangan kita di atas kain telekung yang kita pakai. Dengan kata lain tapak tangan kita tidak menyentuh permukaan sajadah.

Jawapan:


Walaikumussalam dan terima kasih kerana sudi bertanya.

Bismillaahir rahmaanir rahiim.


Solat itu tetap sah walaupun ketika sujud tapak tangan kita di atas kain telekung yang dipakai. Tidak menjadi masalah jika sujud tapak tangan itu tidak menyentuh permukaan sajadah pun sebabnya yang diambil kira adalah meletakkan dua tapak tangan dan perut jari kedua-dua kaki walaupun sebahagian sahaja. 


Sujud itu juga memadai sekurang-kurangnya hanya meletakkan dahi di atas tempat sujud. Sepertimana sabda Rasulullah S.A.W. dalam Hadis Riwayat Ibnu Hibban yang bermaksud:


" Apabila kamu sujud, tetapkanlah dahi kamu dan jangan melakukannya terlalu laju. "


Keutamaan sujud itu adalah dahi hendaklah sentiasa dilekapkan sebati ke tempat sujud dan kekal dalam keadaan itu sampai habis sujud serta jangan dilakukan secara terburu-buru. 


Selain itu, terdapat juga percanggahan pendapat mengenai sujud ini tetapi dalam Mazhab Imam as-Syafi'e sujud wajib dilakukan dengan melekapkan 7 anggota tubuh ke tanah atau lantai dan seluruh tubuh masih menghadap ke kiblat. Ini berdasarkan kepada sebuah hadis Rasulullah yg bermaksud:


" Aku disuruh sujud dengan tujuh tulang ( anggota ): Dahi, dua telapak tangan, dua lutut dan dua hujung jari kedua belah kaki. "
( Hadis Riwayat Bukhari & Muslim )



Tapi perlu diingat juga iaitu jangan kita menghalangi dahi kita dengan apa-apapun benda yang membolehkannya tidak menyentuh tempat sujud itu termasuk kain telekung. Hal ini kerana jika terdapat halangan pada dahi kita seperti kain telekung maka dikhuatiri sujud itu tidak sempurna dan akan mengakibatkan solat kita tidak sah serta terbatal. Menurut sebuah penerangan mengenainya iaitu:


" Sekurang-kurangnya sujud itu mengenai setengah dahinya akan tempat sujudnya dan wajib dibukakan dahinya jangan ada apapun yang menghalang. "


Andai terdapat benda yang akan menghalang dahi menyentuh ke permukaan tempat sujud maka dinasihatkan ubahlah atau usahalah dengan memastikan benda itu tidak akan menghalang dahi kepada permukaan tempat sujud ketika bersujud.


Allah Lebih Maha Mengetahui.


Oleh: Aliff

No comments:

Post a Comment