Thursday 8 March 2012

Keputusan Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri 2012

Assalamu'alaikum dan Salam Ukhwah.

Bismillaahir rahmaanir rahiim.




Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu ( PABM ) bagi tahun 2012 telah diadakan bagi ujian saringan dan separuh akhir pada 5 hingga 7 Mac 2012 manakala bagi malam kemuncak akhir PABM telah diadakan pada 8 Mac 2012 yang diadakan di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya ( PICC ).

Pertandingan ini telah dianjurkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dengan kerjasama Kementerian Pelajaran Malaysia, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Kementerian Pelancongan di samping AG Bestari Events Sdn. Bhd. dilantik selaku pengurus acara dan bertindak sebagai Sekretariat PABM. Seramai 69 orang peserta telah mengambil bahagian dalam PABM 2012 kali ini iaitu bagi kategori Antarabangsa seramai 59 orang peserta manakala bagi kategori Nusantara seramai 10 orang peserta.

Pertandingan ini telah dimulakan dengan ujian saringan dan seterusnya ke peringkat separuh akhir. Daripada 59 orang peserta yang bertanding hanya lapan orang peserta sahaja yang layak untuk berentap di peringkat akhir PABM 2012 iaitu lima dari kategori Antarabangsa dan tiga dari kategori Nusantara.

Markah para pemenang ditentukan berdasarkan 50 markah bagi isi yang disampaikan, 20 markah bagi gaya dan persembahan serta 30 markah bagi bahasa. Markah isi diadili dari segi definisi tajuk pidato, kesesuaian hujah dengan tajuk pidato, pengembangan dan penjelasan hujah yang bernas, fakta-fakta, bukti dan contoh yang bersesuaian dengan hujah. Markah bagi gaya dan penyampaian diadili berdasarkan persembahan pemidato yang lancar, tiada bergantung sepenuhnya kepada nota, kesesuaian nada suara dan persembahan yang meyakinkan, gaya persembahan yang menarik, nilai bujukan yang tinggi serta penyampaian hujah yang tertib. Manakala markah bagi bahasa pula diadili dari segi bahasa yang jelas ( struktur dan sebutan ) dan gaya bahasa yang berkesan serta tepat dengan maksud yang hendak disampaikan.

Keputusan panel hakim adalah muktamad dan markah yang dicatatkan adalah rahsia serta sulit. Para pemenang PABM 2012 yang telah diputuskan oleh panel hakim adalah seperti berikut:

Kategori Nusantara:


Johan: Fathiah Ibrahim ( Malaysia )

- Piala Pusingan, Piala Perdana Menteri
- Piala iringan
- Wang tunai berjumlah USD 5000
- Hadiah iringan dan sijil

Naib Johan: Dayangku Mumtazah Pangiran Hj. Md. Jaafar ( Brunei Darussalam )

- Piala iringan
- Wang tunai USD 3000
- Hadiah iringan dan sijil

Tempat Ketiga: Wahyudi ( Indonesia )

- Piala iringan
- Wang tunai USD 2000
- Hadiah iringan dan sijil

Kategori Antarabangsa:


Johan: Sebghatullah Qazizada ( Afghanistan )

- Piala Pusingan, Piala Perdana Menteri
- Pialan iringan
- Wang tunai USD 5000
- Hadiah iringan dan sijil

Naib Johan: Polina Matveycheva ( Rusia )

- Piala iringan
- Wang tunai USD 3000
- Hadiah iringan dan sijil

Tempat Ketiga: Elena Vorobyeva ( Latvia )

- Piala iringan
- Wang tunai USD 2000
- Hadiah iringan dan sijil

Saguhati:

Semua peserta yang bertanding akan menerima sebuah plag, wang tunai RM 1000, hadiah cenderamata dan sijil.

Hadiah kepada para pemenang telah disampaikan oleh YAB Dato' Sri Mohd Najib Bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang turut bertindak sebagai Penaung PABM.

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang dan peserta yang menyertai PABM 2012 kali ini. Semoga bahasa Melayu akan terus dimartabatkan di seluruh dunia. Bahasa melambangkan bangsa, bahasa jua yang menyatukan kita semua.

Oleh: Aliff

Sumber Rujukan:

Portal Rasmi PABM 2012 

No comments:

Post a Comment