Friday 1 July 2011

Demonstrasi: Antara Hikmah dan Musibah

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah.

Bismillaahir rahmaanir rahiim.


Demonstrasi merupakan satu cara lain bagi sesuatu pihak itu untuk menyatakan pandangan atau memprotes sesuatu perkara yang pada pandangan mereka tidak sesuai dilakukan dengan cara berkumpul beramai-ramai ataupun berarak.

Dalam zaman globalisasi ini, demonstrasi dijadikan sebagai satu kelaziman yang mana andai sudah tiada cara lain untuk menyatakan kehendak hati maka demonstrasi akan dipilih sebagai satu alternatif kepada penyelesaian dalam sesuatu masalah.


Tetapi adakah dengan berdemonstrasi sehingga mencetuskan rusuhan sebegini dapat menjadikan sesuatu organisasi ataupun sesebuah negara itu kembali stabil dan selamat?

Amar Makruf, Nahi Mungkar

Sebaliknya manhaj para Salafussolleh adalah melakukan sesuatu perkara secara amar makruf, nahi mungkar bukannya melakukan perkara itu sampai membawa kepada kesusahan kepada banyak pihak. Bukankah sudah diajar kepada kita cara terbaik untuk menegur pemimpin, sebagaimana yang disebut dalam sebuah hadis Baginda S.A.W. iaitu:


" Barangsiapa yang ingin menasihati pemerintah dengan sesuatu perkara. Maka janganlah dia paparkan di khalayak ramai. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan penguasa dengan empat mata. Jika dia menerima, maka itu ( yang diinginkan ) dan kalau tidak, maka sesungguhnya dia telah menyampaikan nasihat kepadanya. Dosa bagi dia dan pahala baginya ( orang yang menasihati ). "

( Hadis ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad al-Khaitysami dalam al-Majma’, Ibnu Abi Ashim dalam as-Sunnah. Banyak yang meriwayatkannya sehingga kedudukannya sahih bukan hasan, apalagi dhaif sebagaimana sebahagian ulama menyatakannya )

Berdemonstrasi boleh dilakukan pada asasnya tetapi lebih utama bagi kita untuk memilih cara lain terlebih dahulu selain berdemonstrasi seperti mengadakan rundingan atau perbincangan sebagaimana yang disebut dalam hadis di atas, membuat bantahan secara bertulis dan andai sudah tiada cara lain serta masalah itu masih belum selesai maka barulah demonstrasi boleh dijadikan alternatif bagi menyelesaikannya.


Hikmah


Demonstrasi yang ingin dilakukan juga mestilah mempunyai hala tuju dan matlamat utama kepada penganjurannya. Jika sesuatu demonstrasi yang dilakukan dengan mempunyai hala tuju dan bukannya secara membabi buta ataupun dengan ketaksuban yang melampau maka apa yang diinginkan dalam demonstrasi tersebut akan berhasil dengan lancar tanpa sebarang masalah. 


Sesuatu pihak yang ingin mengadakan demonstrasi ini perlulah lebih proaktif dengan memastikan demonstrasi yang dilakukan itu berjalan lancar tanpa sebarang kekacauan serta mendapat persetujuan daripada banyak pihak termasuk pihak berkuasa. Demonstrasi yang aman dan lancar tanpa sebarang gangguan akan memberikan kebaikan kepada umum dan memungkinkan sesuatu masalah yang ingin diselesaikan itu berjaya serta mendapat persetujuan dengan rasional.



Ini dapat dilihat daripada hadis Rasulullah S.A.W. yang menerangkan kepada seorang sahabat yang disakiti oleh jirannya untuk membuat bantahan di jalan. Sahabat tersebut menyampaikan berita mengenai kelakuan jirannya itu kepada Rasulullah: 

" Sesungguhnya jiranku menyakitiku. " Sabda Nabi S.A.W.: " Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan. " Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: " Apa yang berlaku kepadamu? " Dia menjawab: " Jiranku menyakitiku. " Maka mereka berkata: " Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia. " Dengan sebab itu, jirannya berkata: " Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi. "
( Hadis Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sahih )

Ini menunjukkan bahawa jika sesuatu bantahan ataupun demonstrasi itu dilakukan dengan tujuan dan matlamat yang tepat maka penyelesaian kepada sesuatu masalah itu mungkin akan berhasil dengan aman tanpa sebarang kekacauan yang mana akan menyusahkan banyak pihak.

Musibah

Walaupun pada asasnya demonstrasi itu dibolehkan tetapi jangan sampai ia mengundang kepada beberapa masalah yang lain seperti kerosakan harta benda, mewujudkan pergaduhan sehingga menyebabkan banyak pihak yang tidak bersalah turut terlibat, menjatuhkan keaiban seseorang yang mana perbuatan ini sangat dilarang dalam Islam dan sebagainya.

Jika semua ini tidak dapat dibendung maka ia akan menghasilkan sebuah suasana yang sangat buruk kepada sesuatu organisasi mahupun sesebuah negara itu. Keadaan aman dan kehidupan dalam perpaduan mungkin akan terjejas dan menyebabkan pelbagai konflik yang tidak diingini bakal berlaku.

Kesimpulannya, pihak yang ingin melakukan demonstrasi itu perlu bertindak secara rasional jika ingin melakukannya. Sesuatu demonstrasi itu boleh dilakukan jika ia mengandungi hala tuju dan matlamat bukannya hanya sekadar suka-suka sahaja tanpa sebarang tujuan yang munasabah. Perlu difikirkan juga iaitu demonstrasi yang dilakukan itu mesti berjalan dengan lancar dan tidak menyebabkan kesusahan kepada banyak pihak serta impak yang bakal diperoleh daripada perlaksanaannya sama ada hikmah ataupun musibah.

Oleh: Aliff

No comments:

Post a Comment