Friday 30 September 2011

Antara Usaha dan Kejayaan

Assalamualaikum dan Salam Ukhwah.

Bismillaahir rahmaanir rahiim.

Usaha merupakan perbuatan yang kita lakukan untuk mencapai sesuatu dengan pelbagai cara. Dalam konteks lain, usaha juga boleh diklasifikasikan sebagai satu ikhtiar yang dilakukan bagi mencari jalan penyelesaian kepada sesuatu perkara. Manakala kejayaan pula lebih menjurus ke arah kemenangan ataupun hasil yang telah kita peroleh. Apa yang dapat disimpulkan di sini adalah usaha dan kejayaan sangat berkait rapat antara satu sama lain bak kata peribahasa usaha itu tangga kejayaan. Tanpa usaha mungkin seseorang itu agak sukar untuk mencapai kejayaan yang diimpikannya. Sebahagian daripada firman Allah s.w.t. dalam surah ar-Rad, ayat 11:

Maksudnya: " .....Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka itu sendiri....."

Jelaslah di sini bahawa untuk mencapai sesuatu perkara ataupun kejayaan itu hendaklah bermula daripada diri kita sendiri iaitu dengan berusaha ke arah pencapaiannya. Ini menunjukkan bahawa setiap hasil kejayaan yang bakal kita peroleh itu bergantung pada tahap bagaimana usaha kita dalam membuktikan bahawa impian itu akan dicapai. Andai lebih usaha yang kita lakukan maka lebih jugalah kejayaan yang bakal ditempa manakala jika usaha yang dilakukan hanya ibarat suam-suam kuku sahaja maka kejayaan yang bakal dicapai tepuk dada tanya diri. 

Usaha Suatu Mujahadah

Jika kita dapat merenung makna di sebalik mujahadah itu sendiri sudah cukup mengambarkan bahawa seseorang itu mesti bermujahadah jika ingin mencapai kejayaan dalam semua perkara. Perkataan mujahadah yang berasal daripada " al-jihad " itu memberi makna usaha dalam segala kesungguhan di atas jalan yang diyakini benar dan ia dapat diterjemahkan lagi dalam skop perjuangan dalam melawan hawa nafsu.

Nafsu merupakan antara pencetus yang menyebabkan seseorang itu malas untuk berusaha. Manusia memang mudah terleka dek hasutan hawa nafsu mereka sendiri. Ini kerana hawa nafsu merupakan suatu perkara yang amat sukar dikalahkan oleh kita dan kita perlu banyak bersabar dalam melalui proses bermujahadah melawan hawa nafsu. Hal ini sebagaimana yang disebut oleh Imam al-Ghazali bahawa:

" Nafsu tidak dapat dikalahkan dengan tergesa-gesa. Kehendaknya tidak boleh ditekan sekaligus melainkan perlu ditahan secara berperingkat " .

Mujahadah melawan hawa nafsu ini merupakan sesuatu yang amat pahit jika kita alami walaupun begitu kesan yang bakal kita peroleh kelak amatlah manis sekali. Hanya mereka yang benar istiqamah dan sabar sahaja dapat melawan hawa nafsu ini dengan bijak. Para 'ulama telah menentukan tiga prinsip asas melawan hawa nafsu dengan meneliti perjalanan hati dan nafsu manusia. Imam al-Ghazali dalam Kitab Minhajul Abidin telah mengariskan tiga prinsip tersebut iaitu: 

  1. Menahan atau menyekat sumber kekuatannya iaitu dengan kita cuba menghindarkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang dapat menaikkan lagi hawa nafsu itu.
  2. Membebankan nafsu dengan ibadah iaitu dengan memperbanyakkan melakukan amal ibadah fardhu dan sunat kerana cara ini dapat menghindarkan diri kita daripada terjebak ke dalam hasutan hawa nafsu. 
  3. Berdoa memohon bantuan daripada Allah untuk menghadapinya kerana nafsu juga makhluk Allah dan hanya Allah sahaja yang dapat memudahkan seseorang manusia itu untuk menguasai nafsunya sendiri. 
Apabila seseorang itu telah berjaya melawan hawa nafsunya maka mudahlah seseorang itu untuk memberi tumpuan kepada usaha dalam mengecapi kejayaan yang diimpikan. Hal ini kerana sifat malas untuk berusaha itu sendiri merupakan antara sifat yang datang daripada nafsu yang akan menentukan sama ada dia akan mengikut keinginan nafsunya itu ataupun sebaliknya.


Manisnya Andai Sudah Bersedia

Seseorang yang telah berusaha dengan bersungguh-sungguh pasti akan berasa sudah bersedia untuk melalui ujian bagi mencapai kejayaan yang diimpikan. Ini kerana segala apa yang dia sudah lakukan selama ini akan dipersembahkan semasa mengharungi pentas ujian sebelum menempa hasilnya. Andai dia berjaya mencapai kejayaan itu pasti segala apa yang diusahakan sebelum itu terasa sangat manis sekali walaupun hakikat untuk mencapai kejayaan itu sangat perit dengan segala cabaran yang menduga jiwa dan raga perlu dihadapi. 

Usaha di atas iltizam yang sangat tinggi bagi mencapai sesuatu tujuan itu sangat bermakna apabila kita sudah memperoleh hasil daripada penat lelah selama ini. Segala apa yang diusahakan selama ini terasa seperti sudah terbalas apabila mencapai hasrat yang diinginkan. Benarlah firman Allah s.w.t. dalam surah Yasin, ayat 54:

Sebahagian maksudnya: ".....dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan " .

Kesimpulannya, setiap kejayaan yang kita peroleh itu mestilah datangnya daripada usaha dalam semangat ingin mencapainya biarpun dalam apa jua keadaan. Melalui usaha ia dapat membuktikan bahawa tahap keikhlasan kita untuk memperoleh sesuatu yang berguna itu dengan bersungguh-sungguh ataupun tidak. Maka jelaslah sebagaimana disebut dalam ayat 11 daripada surah ar-Rad yang di atas menerangkan bahawa untuk mencapai sesuatu perkara maka seseorang itu sendiri perlulah berusaha untuk mendapatkannya. Selepas berusaha maka kita mestilah berserah diri kepada Allah semata-mata dan bertawakal kepada-Nya dengan memohon segala apa yang kita lakukan selama ini mudah-mudahan memperoleh hasil yang baik. Firman Allah s.w.t. dalam surah Ali 'Imran, ayat 159:

Maksudnya: " .....Kemudian apabila kamu telah berazam maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakal kepada-Nya " .

Oleh: Aliff

2 comments:

  1. sangat tersentuh ah aliff..tq atas entry awk,buat saya rasa tenang hadapi dugaan hidup..my pleasure if u visit my blog on strawberrypineapplejem.blogspot .com..:)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kembali kerana sudi membaca artikel saya yang tidak seberapa ini. Semoga bermanfaat bersama. Saya sudah lawat blog Jamilin Rasyida Radzni.

    ReplyDelete