Sunday 10 July 2011

Persoalan Dijawab: Hukum Tidak Menutup Aurat

Soalan:


Apa hukum untuk wanita Islam yang tidak memakai tudung tetapi memakai baju yang menutup aurat dan mengamalkan ajaran agama Islam?


Jawapan:


Assalamualaikum.


Bismillaahir rahmaanir rahiim.

Hukum menutup aurat adalah wajib. Bagi wanita, rambut juga termasuk dalam kategori aurat maka wajib bagi seseorang wanita itu untuk menutup rambutnya agar tidak kellihatan.

" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka ( daripada memandang yang haram ) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka,....."
( Surah an-Nur, Ayat 31 )


Jelaslah bahawa perintah penutupan aurat ini merupakan satu perintah daripada Allah & hukum perlaksanaannnya adalah wajib serta berdosa jika tidak melakukan sedemikian.

Saya merujuk daripada apa yang diperjelaskan oleh Mufti Negeri Melaka ketika menjawab mengenai masalah 
dalam kategori aurat iaitu hukum amalan seseorang yang tidak menutup aurat, katanya:


" Rambut merupakan aurat yang wajib ditutup oleh wanita apabila berada di hadapan lelaki ajnabi. Oleh itu, mendedahkannya adalah berdosa dan merupakan suatu kemaksiatan yang akan dibalas dengan siksaan yang pedih di akhirat kelak sekiranya dia tidak sempat bertaubat. Dia akan tetap menanggung dosa itu selagi tidak bertaubat daripada perbuatan itu walaupun dia solat lima waktu dan melakukan ibadat yang lain. "


Jadi hukum untuk wanita Islam yang tidak memakai tudung atau dengan kata lain tidak menutup auratnya iaitu rambut adalah berdosa kerana ia telah melanggar perintah Allah walaupun pada masa yang sama dia juga mengamalkan kewajipan agama yang lain.

Allah Lebih Maha Mengetahui.


Oleh: Aliff

No comments:

Post a Comment