Wednesday 6 June 2012

Transit Zuhrah: Satu Lagi Catatan Sejarah Buat Kita

Assalamu'alaikum dan Salam Ukhwah.

Bismillaahir rahmaanir rahiim.

Segala puji hanya bagi Allah subhanahu wa ta'ala, dengan limpah kurnia dan izin-Nya dapat juga saya menyaksikan suatu fenomena alam semesta yang cukup menarik serta unik pada hari ini (Rabu, 6 Jun 2012) iaitu fenomena Transit Zuhrah. Walaupun pada mulanya pelbagai halangan yang ditempuh disebabkan kelemahan diri saya sendiri namun akhirnya berjaya jua saya menyaksikan fenomena yang boleh dikatakan sebagai peluang terakhir untuk kita menyaksikannya kerana untuk Transit Zuhrah ini kembali berlaku adalah 105 tahun yang akan datang iaitu pada tahun 2117.

Apapun inilah bukti betapa hebat dan besarnya kekuasaan Allah subhanahu wa ta'ala. Tatkala melihat transit ini berlaku terfikir sejenak bahawa beginilah gambaran saiz bumi dengan matahari kerana saiz bumi dan zuhrah adalah hampir sama. Zuhrah ibarat tompokan kecil hitam sahaja apabila dilihat melintasi matahari.

Sedikit penjelasan saya secara ringkas mengenai transit ini. Fenomena Transit Zuhrah ini berlaku disebabkan kedudukan matahari, zuhrah dan bumi berada dalam keadaan sejajar. Keadaan ini sangat jarang berlaku iaitu kedudukan zuhrah berada tepat antara matahari dan bumi. Zuhrah akan melintasi matahari ketika transit ini berlaku dan kita di bumi boleh melihatnya menggunakan alatan pencerap serta juga mata kasar dengan menggunakan penapis matahari.

Fenomena Transit Zuhrah ini berlaku dalam satu corak berulang setiap lebih sedikit dari 100 tahun. Apabila transit ini berlaku ia akan datang dalam dua pasangan fenomena yang dijarakkan 8 tahun antara satu sama lain. Sejak fenomena ini pertama kali dikenalpasti, ia telahpun berlaku sebanyak 6 kali transit iaitu pada tahun 1639, 1761, 1769, 1874, 1882 dan kali terakhir pada 2004. Oleh itu, kemungkinan Transit Zuhrah pada tahun ini adalah peluang terakhir untuk kita menyaksikannya kerana untuk transit ini kembali berlaku adalah pada 105 tahun yang akan datang.

Di bawah antara beberapa gambar contoh yang sempat saya ambil ketika melihat perjalanan transit ini menerusi perkhidmatan iTelescope.net dari Siding Spring Observatory, Australia. Masa yang diambil adalah berdasarkan waktu di Australia. Perbezaaan waktu Malaysia dengan Australia adalah 2 jam. Maksudnya, andai di Australia pukul 1.30 petang maka di Malaysia baharu pukul 11.30 pagi.


Tompokan hitam itu ialah zuhrah manakala yang agak keperangan itu ialah matahari. 


Transit ketika di frasa akhir iaitu zuhrah sedang mula keluar dari kawasan matahari.

Fenomena transit ini telahpun berlaku dengan jayanya. Bagi kita ini merupakan suatu catatan sejarah dan kenangan yang tidak dapat dilupakan. Suatu yang mustahil untuk kita mampu hidup 105 tahun lagi yang akan datang. Oleh itu, jadikan apa yang kita semua alami hari ini sebagai suatu peristiwa yang akan menjadikan diri kita lebih bersyukur kepada Allah subhanahu wa ta'ala di atas segala nikmat kehidupan yang telah diberi selama ini dan semoga ia dapat meningkatkan keimanan serta ketakwaan kita kepada-Nya. 

" Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi serta pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk serta semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan Kami, tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka " .
( Surah Ali 'Imran, ayat 190 dan 191 )

Wallahu a'lam.

Oleh: Aliff

No comments:

Post a Comment